نوشته شده توسط : ایران ماداس

آیا شما یا یکی از عزیزانتان از بی اختیاری روده رنج می برید؟ آیا به دلیل مصرف انواع مختلف داروها یا پس از انجام یک عمل جراحی خاص است؟ سپس ارزیابی مناسب و به دنبال آن درمان برای تسکین شرایط ضروری است. فیزیوتراپی می تواند یکی از مداخلات باشد.

 یک فیزیوتراپیست به شما کمک می کند تا عضلات کف لگن خود را مجدداً آموزش دهید و در نتیجه عملکرد طبیعی خود را بازیابی کنید. در این وبلاگ، روش‌های فیزیوتراپی که برای اختلال عملکرد روده استفاده می‌شود را به شما معرفی می‌کنیم.

جهت مشاهده و خرید انواع ویلچر کامفورت کلیک کنید

اختلال عملکرد روده

اختلال عملکرد روده یا بی اختیاری روده از دست دادن کنترل روده است. عضلات کف لگن نقش مهمی در عملکرد روده دارند. این ماهیچه ها با کنترل ارادی اسفنکتر مقعد از نشت مدفوع و گاز جلوگیری می کنند.

 یبوست می تواند با انواع مختلف داروها، از جمله داروهای ضد بارداری خوراکی، مکمل های آهن، NSAID ها، آنتی هیستامین ها و داروهای ضد افسردگی ایجاد شود. کم آبی می تواند منجر به مدفوع سفت تر شود که دفع آن دشوارتر است و باعث فشار بیشتر می شود که می تواند منجر به اختلال عملکرد روده شود.

 ناراحتی دستگاه گوارش می تواند بر عضلات لگن تأثیر بگذارد. فقدان دفع مدفوع می‌تواند باعث اتساع بیش از حد دیواره روده شود که می‌تواند توانایی آن را برای انقباض موثر برای بیرون راندن مدفوع کاهش دهد و در نتیجه اختلال عملکرد روده را به همراه داشته باشد.

برخی از جراحی ها نیز می توانند دلیلی برای اختلال عملکرد کف لگن باشند، مانند جراحی برای سرطان رکتوم یا مقعد، هموروئید یا آبسه. روش های زایمان مانند فورسپس یا زایمان با خلاء، اپیزیوتومی، پارگی پرینه در حین زایمان نیز می تواند دلیلی برای اختلال عملکرد روده باشد. 

جهت مشاهده و خرید انواع صندلی بالابر بیمار کلیک کنید

آسیب به اعصابی که عضلات کف لگن، روده یا مثانه را کنترل می کنند نیز می تواند باعث اختلال در عملکرد شود. آسیب های مغزی، آسیب های نخاعی، مولتیپل اسکلروزیس، اسپینا بیفیدا و روده یا مثانه نوروژنیک و تغییرات هورمونی نیز می تواند یکی از دلایل باشد.

بیماران علائم زیر را تجربه می کنند:

 

درد همراه با اجابت مزاج
خون ریزی
زور زدن با اجابت مزاج
بی اختیاری مدفوع
نفخ شکم
فوریت و فرکانس مدفوع
تحریک در اطراف مقعد
آروغ، رفلاکس، مشکل در بلع
حالت عاطفی ترس، خجالت، عصبانیت یا افسردگی

فیزیوتراپی برای اختلال عملکرد روده چگونه کمک می کند؟

فیزیوتراپی به کارکرد ماهیچه های کف لگن کمک می کند. فیزیوتراپیست با هماهنگی سایر متخصصان برای ارائه بهترین برنامه درمانی کار می کند. از آنجایی که بسیاری از عوامل کمک کننده می توانند باعث اختلال عملکرد روده شوند، بنابراین انواع مختلفی از درمان وجود دارد که می تواند مفید باشد. بیمار ابتدا تحت ارزیابی با فیزیوتراپیست ها قرار می گیرد تا مؤثرترین و فردی ترین برنامه باشد.

جهت مشاهده و خرید انواع تخت کششی غلتکی کلیک کنید

 

تنفس دیافراگمی

دیافراگم و عضلات کف لگن مانند یک پیستون به هم متصل هستند. از بیمار خواسته می شود نفس خود را حبس کند، این کار از حرکت دیافراگم جلوگیری می کند و از این رو عضلات کف لگن را از شل شدن باز می دارد و اجازه مدفوع را می دهد. درمانگر به شما آموزش می دهد که چگونه به طور مؤثر نفس بکشید تا مدفوع کنید.

 

تمرینات عضلات کف لگن

تمرینات تقویت کف لگن برای عضلات برای حمایت از راست روده انجام می شود. این گروه از ماهیچه‌ها اسفنکتر نامیده می‌شوند و کنترل ادرار را کنترل می‌کنند. ضعف عضلات کف لگن می تواند باعث بی اختیاری شود.

 انجام تمرینات تقویتی می تواند منجر به کنترل حرکات روده شود. این کار با سفت کردن ماهیچه‌های اسفنکتر انجام می‌شود، به گونه‌ای که گویی فرد در حال توقف حرکت روده است. در حالی که محکم فشار می دهید، تعداد 10 را نگه دارید و سپس برای تعداد 10 استراحت کنید. این یک مرحله است. این تمرین را 10 بار تکرار کنید و 10 ست در روز انجام دهید.

جهت مشاهده و خرید انواع بالابر بیمار (لیفت بیمار) کلیک کنید

آموزش کنترل موتور

تمرین کنترل حرکتی به درگیر شدن و شل شدن موثر عضلات کف لگن کمک می کند. استفاده موثر از عضلات کف لگن به کنترل روده کمک می کند. با اجابت مزاج منقبض شده و بدون فشار آوردن، استراحت کنید تا تخلیه شود.

 فیزیوتراپیست با استفاده از تکنیک های مختلف به طور موثر عضلات کف لگن را منقبض و شل می کند. بیوفیدبک ابزاری ایمن و موثر برای مدیریت بی اختیاری روده خفیف تا متوسط ​​مرتبط با آسیب اسفنکتر تروماتیک است.

 

آموزش بادکنک

بالون وارد شده به راست روده می تواند ابزاری رایج برای کمک به تمرین برای اختلال عملکرد روده باشد. بالون باد می شود تا فشار حرکت روده قریب الوقوع را شبیه سازی کند. به بیمار آموزش داده می شود که ماهیچه های کف لگن را با نگه داشتن بالون منقبض کند و بالون را آرام کند.

جهت مشاهده و خرید انواع تخت تراکشن کلیک کنید

 در بیمارانی که احساس رکتوم کاهش یافته، فیزیوتراپی احساس رکتوم را بهبود می بخشد و ممکن است هماهنگی بین ادراک بهبود یک نیاز مناسب و حفظ آن نیاز را در بیماران با کاهش احساس رکتوم افزایش دهد.

 

ماساژ میوفاشیال و شکم

بیماران مبتلا به یبوست مزمن نقاط ماشه بیشتری دارند. محدودیت عضلات در سراسر کمربند لگنی می تواند بر عملکرد روده تأثیر بگذارد. راست روده باید بتواند برای سازگاری با مدفوع منبسط شود. 

هنگامی که به این بافت ها توسط جراحی های روده، پرتودرمانی برای درمان سرطان، بیماری کرون آسیب وارد شود، راست روده می تواند انعطاف پذیری خود را از دست بدهد. می توان از درمان دستی برای آزادسازی بافت های محدود رکتوم استفاده کرد.

 

مدیریت استرس

افزایش استرس باعث افزایش سطح کورتیزول می شود که تأثیر منفی بر عملکرد روده و کف لگن دارد. تمرینات تمدد اعصاب و تنفس می تواند به بهبود هموستاز بدن کمک کند و همه چیز را به خوبی کار کند.

جهت مشاهده و خرید انواع تخت کششی کلیک کنید

اصرار بازآموزی

به دلیل فشار مکرر بی اثر در طول زمان، بدن می تواند حساسیت خود را نسبت به اصرار از دست بدهد. نادیده گرفتن میل به مدفوع منظم می تواند منجر به یبوست مزمن شود. نادیده گرفتن مکرر میل به مدفوع باعث می شود که محرک های مدفوع ذاتی بدن به راحتی تحریک نشوند زیرا رکتوم نسبت به سیگنال های دریافتی حساسیت کمتری دارد.

 

مداخلات فیزیوتراپی مورد استفاده برای سندرم روده، با حفظ برنامه ورزشی طراحی شده برای کاهش اضطراب و استرس و در نتیجه باید توسط بیمار به طور منظم دنبال شود، بر کاهش علائم آن تمرکز دارد.





:: بازدید از این مطلب : 237
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 9 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: